Ile kalorii ma herbata?

Spis treści:

    Osoby dbające o swoją sylwetkę muszą zwracać uwagę nawet na to, co piją. Najprostszym rozwiązaniem jest woda, ale co z herbatą? Czy ma jakieś kalorie, a jeżeli tak, to ile? Jak zmienia się jej kaloryczność po dodaniu cukru lub miodu? Sprawdźmy to!

    Kaloryczność herbaty jest różna w zależności od tego, czy ją słodzisz. Zresztą cukier jest tylko jednym z kilku dodatków do tego napoju.

    Postanowiłem więc dokładnie omówić to, ile kalorii ma herbata bez dodatków, jak i z nimi. Przejdźmy do konkretów!

    Ile kalorii jest w herbacie bez cukru?

    Prawie w ogóle. Gdy wypijesz szklankę/filiżankę herbaty (powiedzmy, że 240 ml), to wchłoniesz zaledwie 2-3 kalorie. Mowa bowiem o napoju minimalnie przetworzonym i ze śladową ilością węglowodanów. Wyjściowo nie ma tu nic, co mogłoby zwiększać kaloryczność tego aromatycznego naparu.

    Dzieje się tak z każdym z podstawowych rodzajów prawdziwej herbaty. Mowa więc o tych pochodzących z krzewu herbacianego: herbacie czarnej, zielonej, pu-erh (u nas nazywanej czerwoną), Oolong, żółtej i białej. Wszystkie są zdrowe i praktycznie pozbawione kalorii. Nie przybędzie Ci od nich kilogramów, a wręcz przeciwnie – wspomożesz odchudzanie! To zasługa przeciwutleniaczy polifenolowych, za którymi idą liczne korzyści zdrowotne.

    Nie ma też co patrzeć na to, czy liście danej herbaty przechodzą proces fermentacji. Dla przykładu zielona herbata nie potrzebuje go, a czarna już tak. Nie ma to jednak wpływu na kaloryczność – obie zawierają w 240 ml maksymalnie 2-3 kalorie. O ile niczym ich nie posłodzisz, więc przejdźmy do kolejnego punktu tego artykułu.

    Ile kalorii ma herbata z cukrem?

    Każda łyżeczka cukru (czyli 5 g) ma ok. 19 kcal. Szklanka herbaty z jedną łyżeczką cukru będzie więc miała 21 kcal; z dwoma 40 kcal, a z trzema prawie 60 kcal. I ze zdrowej herbatki robi się wtedy dużo bardziej kaloryczny napój.

    I pamiętaj o jednym: sama liczba kalorii to nie wszystko. Jest masa produktów spożywczych o wysokiej zawartości kalorii, za którymi idą jednak korzyści zdrowotne.

    Niestety zwykłego cukru to nie dotyczy. Niesie za sobą wyłącznie puste kalorie. Dlatego też gorąco zachęcam Cię do przeczytania również innego artykułu – tym razem o tym, czym można posłodzić herbatę. Znajdziesz tam kilka fajnych alternatyw, zresztą za chwilę o jednej z nich wspomnę, więc czytaj dalej.

    Ile kalorii ma herbata z miodem?

    Miód jest dość gęsty, więc jedna mała łyżeczka ma ponad 10 g tego pysznego specyfiku. Patrząc na same kalorie, będzie ich ponad 30 w takiej łyżeczce. Herbata z miodem ma więc co najmniej 33-35 kcal. Ale czy taka mieszanka tuczy? Co jeśli doda się więcej miodu?

    Otóż Twój organizm tylko Ci za to podziękuje, a sylwetka wcale nie ucierpi! Miód jest cholernie zdrowy. Zawiera mnóstwo minerałów (np. potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo oraz cały szereg witamin), które usuwają szkodliwe produkty przemiany materii. Miód działa regenerująco, wręcz leczniczo i często przyspiesza odchudzanie bez ryzyka efektu jojo.

    Teraz dokładnie widzisz porównanie dwóch popularnych dodatków do herbaty, czyli cukru oraz miodu. Kalorie dużo Ci nie powiedzą.

    Herbata z miodem niejednokrotnie będzie miała więcej kalorii niż lekko posłodzona. Cóż jednak z tego, skoro wspomoże pracę organizmu i odchudzanie? Za cukrem nie idą z kolei żadne korzyści, chyba że jedynie słodki smak, który lubi wiele osób. Jeżeli jednak sprawdzasz kaloryczność herbaty, to zapewne chodzi Ci o coś więcej niż sam smak tego napoju, prawda?

    Przeczytaj też:

    Ile kalorii mają ziołowe herbaty?

    Teoretycznie nie mówimy już o herbacie, a o ziołowym naparze. Mimo wszystko wiele osób zastanawia się nad kalorycznością takiego napoju. Na szczęście nie ma się czego obawiać – kaloryczność jest praktycznie taka sama jak w przypadku zwykłej herbaty (nieposłodzonej), czyli nieznaczna.

    Podsumowanie

    Szklanka herbaty bez żadnej substancji słodzącej (lub z taką bez kalorii) ma 2-3 kalorie. Posłodzona kilkoma łyżeczkami cukru ma już od 40 do 60 kalorii i robi się dużo mniej zdrowa, bo te kalorie są puste. Herbata z miodem jest natomiast bardzo zdrowa przez jego właściwości, choć też może mieć podobną zawartość kaloryczną do poprzedniej opcji.

    W artykule nie wspominałem o herbacie butelkowej, choć w zasadzie trudno mówić, że jest to pełnoprawna herbata. Dodam, że stanowi najmniej korzystną opcję. Sporo cukru i kalorii, a do tego konserwanty – nie warto czegoś takiego pić.

    Ogólnie biorąc, wystarczy jedynie zastąpić cukier czymś zdrowszym, aby się nie przejmować kaloriami w herbacie. No i warto zdecydować się na lepsze gatunkowo herbaty, bo niosą za sobą jeszcze więcej korzyści.

    Problem może stanowić dokładna temperatura wody potrzebnej do robienia naparu, aczkolwiek rozwiązaniem jest czajnik z funkcją regulacji. Takie urządzenia znajdziesz w moim rankingu czajników elektrycznych.

    [Głosów:1    Średnia:5/5]

    Dodaj komentarz

    Dodaj komentarz

    avatar
      Subscribe  
    Powiadom o