Rower stacjonarny czy spinningowy? Co i dla kogo lepsze?

Na pierwszy rzut oka rowery stacjonarne oraz spinningowe są dość podobne. W praktyce to sprzęt o nieco innej budowie, możliwościach i zastosowaniu. Przeczytaj poniższy poradnik, a prędko poznasz wszystkie różnice i unikalne zalety obu rodzajów rowerów treningowych.

Rower stacjonarny czy spinningowy? Co i dla kogo lepsze?

Spis treści:

    Czym się różni rower spinningowy od stacjonarnego?

    Wiele osób myśli sobie, że rower to rower. Wiedz, że nie do końca tak jest i między tym spinningowym a stacjonarnym są pewne różnice.

    Oczywiście model spinningowy to też rower treningowy, ale bardziej profesjonalny. Korzystają z niego przede wszystkim kolarze, bo sprawdza się do ćwiczeń poza sezonem. Dzięki niemu utrzymanie formy na wysokim poziomie nie stanowi problemu.

    Dobry rower spinningowy to ciekawa propozycja również dla wszystkich innych wymagających osób chcących bardzo intensywnie ćwiczyć. Kupują go więc nie tylko zawodowcy. Symuluje jazdę na rowerze szosowym, nie tylko pod względem obciążenia, ale i warunków.

    Na sprzęcie spinningowym odwzorujesz nawet poruszanie się w trudnym terenie, ze stromymi podjazdami. Odpowiada za to napęd łańcuchowy, specjalna konstrukcja kierownicy oraz dostęp do wielu różnych ustawień.

    Zwykły sprzęt stacjonarny cechuje prostsza budowa i mniej zaawansowane funkcje. Tym samym nadaje się dla mniej doświadczonych osób, które chcą po prostu być bardziej aktywne. To bardzo dobry wybór, jeśli chcesz poćwiczyć w domowym zaciszu, ale nie masz dużych wymagań wobec sprzętu treningowego.

    Właściwości roweru spinningowego

    To rower, który rozpoznasz po bardzo solidnej konstrukcji. Zwykle produkuje się go ze stalowych, spawanych profili, co gwarantuje podwyższoną wytrzymałość. Kierownica wygląda jak ta wykorzystywana w pojazdach szosowych, a koło zamachowe znajdziesz na przodzie.

    Zwróć uwagę również na specjalne pedały kolarskie z zatrzaskami na noski butów. Do tego dochodzi bardzo wąskie siodełko i mechaniczny system oporu.

    Zalety roweru spinningowego

    1. Trwałość – jeżeli zależy Ci na tym, aby rower do ćwiczeń był wytrzymały, model spinningowy Cię nie zawiedzie. W jego konstrukcji nie znajdziesz wielu plastikowych części, które są narażone na szybkie zniszczenie.
    2. Intensywny trening – ten profesjonalny sprzęt umożliwi Ci przeprowadzenie bardzo intensywnych ćwiczeń. Poczujesz się jak podczas jazdy w wymagający terenie i doszlifujesz swoją formę.
    3. Dostosowanie do potrzeb – rowery spinningowe oferują wiele możliwości regulacji, więc łatwo dopasujesz go do siebie i własnych potrzeb.
    4. Odwzorowanie prawdziwej jazdy – gdy boisz się, że trenowanie na zwykłym rowerze stacjonarnym szybko Cię znudzi, wybierz spinningowy. Dobrze odwzorowuje jazdę na prawdziwym jednośladzie (i to takim profesjonalnym).
    5. Dobry do poprawy kondycji – intensywne treningi sprzyjają poprawie kondycji i budowaniu mistrzowskiej formy, ale też spalaniu większej liczby kalorii.

    Wady roweru spinningowego

    1. Zbyt skomplikowany dla początkujących – rower spinningowy nie nadaje się dla mało doświadczonych osób, które jeżdżą okazjonalnie i wolą krótkie treningi.
    2. Mniej rozbudowany komputer – zazwyczaj to sprzęty stacjonarne oferują komputer z rozbudowanymi programami treningowymi.
    3. Często mniej wygodne siodełko – trzeba przyzwyczaić się do wąskiego siodełka, początkowo podczas jazdy prawdopodobnie będziesz odczuwać dyskomfort.
    4. Trudne przestawianie – z uwagi na solidniejszą konstrukcję rowery spinningowe przeważnie ważą więcej niż zwykłe stacjonarne. Przez to przestawianie ich z miejsca na miejsce bywa problematyczne.
    5. Wysokie ceny – siłą rzeczy tak profesjonalny sprzęt do treningu domowego musi swoje kosztować. Średnia cen rowerków spinningowych jest wyższa niż zwykłych.

    Właściwości roweru stacjonarnego

    W tej grupie do wyboru masz sprzęty pionowe i poziome. Trening na tych pierwszych przypomina zwykła jazdę na rowerze, w wyprostowanej pozycji. Na urządzeniu poziomym ćwiczysz nieco inaczej, w pozycji półleżącej lub leżącej. Pedały są bardziej z przodu, a odległość między nimi a siodełkiem jest większa.

    Pewien podział dotyczy także oporu. W poradniku rower stacjonarny magnetyczny czy mechaniczny wykazałem, że zazwyczaj lepsze są te pierwsze.

    Zauważ, że w porównaniu do rowerów spinningowych te stacjonarne nie są tak solidne. W konstrukcji znajdziesz sporo plastikowych części. Wynika to z tego, że nie są przeznaczone do bardzo intensywnych treningów, więc nie muszą być wyjątkowo wzmocnione.

    Niemniej wśród tradycyjnych sprzętów stacjonarnych na pewno znajdziesz dostatecznie wytrzymały model z odpowiednim obciążeniem, np. do 100 kg czy 130 kg. Zwłaszcza gdy zobaczysz ranking rowerów stacjonarnych do domu. Komfort podczas ćwiczeń zapewni Ci szerokie siodełko. Oczywiście swobodnie wyregulujesz jego wysokość, podobnie jak kierownicy.

    Rower stacjonarny to mniej profesjonalny sprzęt. Poleca się go osobom początkującym, chcącym wrócić do formy po urazie, wypadku czy operacji, a także seniorom.

    Zalety roweru stacjonarnego

    1. Lekki i niewielki – nawet jeśli nie masz możliwości wydzielenia osobnego pomieszczenia na siłownię, rower stacjonarny na pewno się sprawdzi. Na rynku znajdziesz wiele kompaktowych i lekkich modeli.
    2. Nieskomplikowana obsługa – intensywność treningu łatwo dostosujesz do własnych potrzeb poprzez zmianę oporu. Nie sprawia to problemu, zwłaszcza w przypadku sprzętów magnetycznych czy elektromagnetycznych.
    3. Uniwersalność – stacjonarny rower to dobry wybór dla każdego, kto chce być bardziej aktywny. Dotyczy to również osób z problemami zdrowotnymi.
    4. Rozbudowane programy treningowe – droższe sprzęty oferują nie tylko pomiar pulsu, spalonych kalorii czy przebytego dystansu. Do dyspozycji masz też różne programy treningowe, dopasowane do potrzeb osób o różnym stopniu zaawansowania.

    Wady roweru stacjonarnego

    1. Niewystarczający dla profesjonalistów – jeśli jesteś profesjonalnym kolarzem lub po prostu doświadczonym sportowcem, zwykły rower stacjonarny nie spełni Twoich oczekiwań.
    2. Bywa głośny – dotyczy to w szczególności tańszych sprzętów. Hałas powstający podczas treningu niekiedy przeszkadza innym domownikom, a nawet utrudnia oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki w trakcie pedałowania.
    3. Mniej wytrzymała konstrukcja – plastik nie jest tak solidny jak stalowe elementy, więc sprzęt staje się bardziej narażony na uszkodzenia mechaniczne.
    4. Monotonne treningi – niektórzy narzekają, że jazda na zwykłym rowerku treningowym szybko staje się nużąca. Wynika to m.in. z tego, że sprzęt nie oddaje w pełni pedałowania w terenie.

    Rower stacjonarny czy spinningowy – ostateczny werdykt

    Rower stacjonarny czy spinningowy? Sprawa jest stosunkowo prosta. Wybierz spinningowy, jeżeli zamierzasz często i szybko jeździć. To idealny sprzęt do intensywnego treningu kolarskiego dla profesjonalistów. Zwykły rower stacjonarny spodoba się z kolei mniej doświadczonym osobom.

    Rower stacjonarny przypadnie Ci do gustu, jeżeli:

    • Nie należysz do grona profesjonalistów, a chcesz po prostu zgubić zbędne kilogramy, poprawić kondycję i lepiej o siebie zadbać.
    • Szukasz roweru, który nie zajmuje dużo miejsca, a w razie potrzeby można go nawet złożyć.
    • Nie przeszkadza Ci mniej solidna konstrukcja, bo nie zamierzasz narażać sprzętu na bardzo duże obciążenia.

    Co z rowerem spinningowym? To dla Ciebie dobra opcja, jeśli:

    • Szukasz sprzętu, który świetnie odwzorowuje pedałowanie w wymagającym terenie i pozwoli Ci uniknąć nudy.
    • Planujesz bardzo intensywne treningi, bo szlifujesz formę lub przygotowujesz się do imprezy kolarskiej.
    • Zwykły rower stacjonarny nie spełnia Twoich oczekiwań nie tylko pod względem funkcjonalności, ale też budowy (m.in. siodełka i kierownicy).
    Oceń publikację
    [Głosy: 1 Średnia: 5]
    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments