Chcąc zachować bezpieczeństwo na drodze, musisz zadbać o solidne żarówki samochodowe. Wybierając je, pojawia się dylemat: lepiej wybrać H7 czy H4? Szybko poznasz odpowiedź, czytając poniższy artykuł.
Żarówki H7 czy H4 – czym się różnią?
Wspomniane rodzaje żarówek różnią się pod wieloma względami. Mają inną liczbę włókien, budowę i skuteczność świetlną. Jest też kwestia tego, ile kosztują i do jakich samochodów pasują.
Wszystkie potrzebne szczegóły znajdziesz poniżej.
Liczba włókien
To najważniejsza cecha różniąca te rodzaje żarówek. Zawsze pamiętaj, że model H4 nazywany jest dwuwłóknowym.
Co to oznacza w praktyce?
Pomimo dziwnej nazwy wyjaśnienie nie należy do skomplikowanych. Żarówki H4, jak zapewne się domyślasz, działają za pomocą dwóch włókien. Pierwsze przeznaczone jest do świateł mijania. Z kolei po uruchomieniu się drugiego z nich korzystasz ze świateł drogowych, czyli tak zwanych długich.
Żarówka H7 jest zawsze jednowłóknowa, dlatego nie nadaje się do kilku rodzajów oświetlenia. Działa jedynie jako światła mijania i nie da się tego w żaden sposób zmienić.
Budowa
Jeżeli żarówki różnią się między sobą liczbą włókien, to pewne cechy zauważysz także, jeśli chodzi o samą budowę bańki.
W przypadku H4 w środku znajdują się dwa żarniki. Jeden z nich przeznaczony jest dla świateł mijania oraz drogowych lub przeciwmgłowych.
Oznacza to, że w trakcie jazdy przy uruchomieniu tradycyjnego oświetlenia w żarówce zaświeci się tylko jeden drucik. Ale już przy włączeniu świateł drogowych, czyli długich, do pracy przyłączy się także i drugi.
Tutaj pojawia się kolejna różnica pomiędzy omawianymi żarówkami. W wersjach H7 znajdziesz wyłącznie jeden żarnik. Oznacza to, że do każdego reflektora w samochodzie potrzebujesz osobnej bańki.
Wtedy też po uruchomieniu świateł mijania zaświeci się jedna żarówka, a przy przełączeniu na oświetlenie drogowe włączy się również druga. Jeszcze dokładniej opisałem to w artykule o tym, do czego służą i z czego się składają żarówki samochodowe H7.
Typ reflektora
Nie każdy reflektor samochodowy przystosowany jest do obu rodzajów żarówek. Być może nie jest to bezpośrednia różnica pomiędzy wersjami H4 i H7, ale ich dotyczy. Otóż każda lampa nadaje się do montażu określonej bańki.
I tak też wersję H4 zamontujesz wyłącznie w autach, w których reflektor wyposażono w jedno gniazdo żarówki. W nowszych samochodach znajdziesz już lampy dysponujące dwoma gniazdami, dlatego do nich bez problemu nadadzą się żarówki H7.
Skuteczność świetlna
Zdecydowanie jest większa w przypadku żarówek H7, bo wynosi 1500 lumenów. To wszystko dlatego, że do pracy, czyli oświetlenia drogi, przystępuje więcej niż jedna bańka.
Wiesz już, że w systemach H4 wszystko odbywa się za pomocą jednej żarówki. Dlatego łatwo da się stwierdzić, że tutaj skuteczność świetlna nie będzie aż tak zadowalająca. Wartość w tym przypadku wynosi 1000 lumenów.
Cena
Nie chodzi mi tu o cenę pojedynczej żarówki w sklepie, a raczej o całościowe koszty związane z wymianą.
Jeśli w H4 znajdują się dwa żarniki i taka wersja przeznaczona jest do świateł mijania, drogowych, a nawet też przeciwmgłowych, to rozwiązanie wydaje się bardziej ekonomiczne. Nawet jeśli zajdzie potrzeba wymiany żarówki, to wystarczy, że kupisz jedną parę, a i tak bez problemu dalej podróżujesz.
Sprawa bardziej się komplikuje w przypadku samochodów wymagających systemów H7. Żeby uzyskać odpowiednie oświetlenie, działanie musi podjąć więcej niż jedna żarówka. Dlatego auta, których reflektory przystosowane są do modelu H7, do pracy potrzebują aż czterech baniek. Dobrze więc wiedzieć, jak wymienić żarówki H7.
Pamiętaj, że żarówki trzeba wymieniać parami po każdej stronie i to w tym samym czasie. Oznacza to, że w przypadku H7 musisz przygotować się na większe koszty związane z zakupem nowych źródeł światła. Z drugiej strony ceny żarówek H7 i tak nie są kosmiczne.
Żarówki H7 czy H4 – które lepsze?
Jeśli chodzi o jakość światła, to lepszą uzyskasz, jeśli w samochodzie zamontujesz dobre żarówki H7. Musisz się przy tym liczyć z tym, że w przeciwieństwie do swojego rywala jej żywotność jest zdecydowanie krótsza.
Żarówka z systemem H4 jest nieco tańsza, ale za to nie szczyci się za dużą skutecznością świetlną.
Pojawia się także kolejna kwestia, a mianowicie rocznik i model samochodu. Każde auto przystosowane jest do innego typu żarówki i o tym musisz zawsze pamiętać.
Dlatego nawet jeśli moim faworytem jest H7, to na nic Ci się to przyda, jeśli Twoje reflektory nie obsługują takiej wersji.
Najczęściej żarówki H4 montuje się w autach z lat 80. i 90., a H7 w nowszych samochodach. Chociaż i to do końca nie jest regułą. Zdarza się, że niektóre pojazdy z mniejszym stażem na rynku korzystają z wersji dwuwłóknowych.
Nareszcie ktoś fachowo i zrozumiale napisał na ten temat i opowiedział poniekąd (choć nie wprost) na nurtujące mnie pytanie – że żarówka H7 jest symetryczna i można ją zamontować w dwie strony w oprawce, w przeciwieństwie do H4, którą trzeba zamontować tylko w jedną stronę. Choć są „zdolne” osoby i potrafią H4 zamontować odwrotnie, co widać czasem w jadących samochodach z przeciwka.
Pozdrawiam
Cześć, dzięki za miłe słowa : )