Podłączenie silnika od pralki wydaje się dość trudną czynnością. Jasne, wymaga pewnej wiedzy technicznej, lecz raczej podstawowej. Znając kilka kluczowych zasad, wszystko staje się prostsze. Zawarłem je w poradniku o tym, jak podłączyć silnik od pralki.
Podłączenie a rodzaj silnika
Zanim poznasz schemat podłączenia, najpierw wspomnę nieco o rodzajach silnika, które najczęściej montuje się w pralkach.
Do najpopularniejszych należą modele elektryczne kolektora. Takie silniki zbudowane są z kilku elementów, czyli czujnika, wirnika z kolekcjonerem, a także z węzła szczotki.
Kolejny rodzaj to silnik inwerterowy w pralce. Tego rodzaju modele przeznaczone są wyłącznie do nowoczesnych pralek z wieloma udogodnieniami. Pracują z ogromną prędkością, a ich obroty wynoszą nawet do 1800 na minutę. Do budowy silników inwerterowych w ogóle nie używa się tradycyjnych szczotek.
Ostatni rodzaj to silnik komutatorowy. Ma podobną prędkość i liczbę obrotów co model inwerterowy, ale działa znacznie głośniej. Powoduje to uciążliwy hałas podczas prania odzieży, więc jakby nie patrzeć, zmniejsza komfort domowników. Do tego nie wyróżnia się taką żywotnością, gdy posiada szczotki.
Jak podłączyć silnik od pralki? Schemat podłączenia
Zazwyczaj spotkasz się ze schematem oferującym podpięcie na 5, 6 lub 7 przewodów. Mimo wszystko pamiętaj, by zawsze na samym początku dopasować rodzaj podłączenia do konkretnych wytycznych.
Taki krótki schemat przyda się, żeby sprawdzić np. ilość przewodów, ale nie tylko. Dzięki niemu uzyskasz również informacje dotyczące rodzaju podłączenia.
Poniżej znajdziesz informacje o liczbie i rodzaju kabli dla każdego ze wspomnianych rozwiązań.
- 5 przewodów – do dyspozycji zazwyczaj masz przewód niebieski, biały, czerwony, żółty i zielony, a także kondensator 16 uF.
- 6 przewodów – tutaj spotkasz się z podwójną ilością przewodów w takim samym kolorze. To 2 kable niebieskie, 2 zielone oraz 2 czerwone. Czasami zdarzają się sytuacje, kiedy do dyspozycji masz przewód w kolorze szarym i pomarańczowym.
- 7 przewodów – najczęściej spotykane konfiguracje to 2 kable zielone, 2 niebieskie oraz 2 czerwone.
Zobacz zestawienia sprzętów do prania i suszenia:
- Ranking pralek
- Ranking pralek ładowanych od góry
- Pralka slim ranking
- Ranking suszarek do prania
- Suszarka slim ranking
- Ranking pralko-suszarek
- Ranking pralko-suszarek slim
- Pralko-suszarka z pompą ciepła
Jak podłączyć silnik od pralki? Najważniejsze informacje
Nie tylko rodzaj silnika jest ważny, ale również trzymanie się pewnych zasad dotyczących samego podłączenia. Szczególną uwagę zwróć na przewody, których pod żadnym pozorem nie wolno Ci podpinać w dowolne miejsce.
Poszczególny rozkład kabli zawsze wskazuje na rodzaj silnika oraz prędkość obrotów urządzenia. Najczęściej spotkasz się z wirowaniem szybkim prawym, wolnym lewym, a także wolnym prawym.
Najpopularniejszy schemat podłączeń to ten z wykorzystaniem 5 przewodów. Pozostałe metody (6 i 7 przewodów) nie są już aż tak często stosowane.
Niemniej, żeby wiedzieć, jak podłączyć silnik od pralki na 5 przewodów, 6 czy nawet 7, zawsze musisz pamiętać o prawidłowym ułożeniu wszystkich kabli:
- Kiedy chcesz je podpiąć do pralki na szybkie obroty prawe, pamiętaj, aby czerwony i niebieski przewód podłączyć do kondensatora. Ten ostatni musisz dodatkowo poprowadzić do zasilania, podobnie jak biały przewód.
- Przy podłączeniu silnika na 5 przewodów do kondensatora koniecznie podłącz kabelek zielony i żółty. W ten sposób urządzenie podczas prania będzie pracować na wolnych obrotach w lewą stronę. Z kolei do prądu podepnij przewód biały i zielony.
- Jeśli podłączenie dotyczy silnika wolnoobrotowego i obrotów w prawą stronę, wówczas do kondensatora podepnij kabelek zielony i żółty. W zasilaniu powinien wówczas się znaleźć przewód biały. W to samo miejsce wepnij również kolor zielony. Ten sam, który w kondensatorze łączy się z przewodem żółtym.
Jak podłączyć silnik od pralki do innych urządzeń?
Okazuje się, że czasami nawet z zepsutej pralki zrobisz całkiem niezły użytek. W wielu przypadkach wymontowany silnik wykorzystasz do paru innych urządzeń. Wiele osób tego rodzaju podzespoły umieszcza w szlifierkach lub tokarkach.
- Do podłączenia wystarczy Ci wówczas instrukcja na 5 przewodów. Pozostałe opcje, czyli 6 i 7, są rzadko stosowane. Niemniej aby mieć pewność, że faktycznie tak jest, upewnij się, z jakim rodzajem silnika masz do czynienia.
- Kiedy zamierzasz wykorzystać jednofazowy element komutatorowy o napięciu 230 V, to bezpośrednio do obudowy wepnij przewód uziemiający. Rozpoznasz go po żółto-zielonym kolorze.
- Sprawdź, z której części silnika wyłaniają się przewody prowadzące do poszczególnych styków. Od węzła szczotki najczęściej odchodzą kable do 2 i 3 styku. Pozostałe dwa zazwyczaj są podłączone do programatora kostki. Pozostały jeszcze inne przewody. Trzy z nich wpięte będą na pewno do uzwojenia stojana, a dwa kolejne do systemu chłodzącego silnik.
- W dalszym etapie czynności podłącz pierwszy przewód do szczotek i uzwojenia przy użyciu zworki. Dwa pozostałe wepnij bezpośrednio do zasilania.
Pamiętaj, że moja instrukcja jest bardzo ogólnikowa. Jeśli nie masz stosownej wiedzy związanej z elektryką, nie wykonuj żadnego połączenia. To bardzo ryzykowne zadanie, dlatego musisz zachować dużą ostrożność. Tylko takie zachowanie zagwarantuje Ci stuprocentowe bezpieczeństwo.